Jak wygląda produkcja kosmetyków?

Produkcja kosmetyków wymaga zastosowania wielu nowoczesnych procesów technologicznych. Końcowy produkt, który widzimy na sklepowych półkach, czy otrzymujemy za pośrednictwem kuriera, musi przejść szereg skomplikowanych badań, analiz i weryfikacji na każdym etapie wytwarzania. Współcześnie obowiązujące przepisy prawne stawiają nacisk na bezpieczeństwo produktu w konsumenckim użytkowaniu. Nie chodzi wyłącznie o to, aby kosmetyk posiadał przetestowane laboratoryjnie składniki. Ważne jest również poprawne wydrukowanie etykiety, naniesienie na niej istotnych informacji o produkcie, i co niezwykle istotne, zachowanie dobrej czytelności poszczególnych jej części.

Etapy produkcji kosmetyków. Od idei do finalizacji

Pierwszym krokiem jest oczywiście pomysł, który powinien być innowacyjny i uwzględniać potrzeby rynku. Idea, która rodzi się w głowie projektantów, może mieć różne źródła. Z jednej strony chodzi przecież o zysk firmy, z drugiej zaś o wypromowanie pozytywnego wizerunku marki w oczach zadowolonych klientów. Należy te kwestie ze sobą pogodzić, włączając w to jeszcze takie aspekty jak: użyteczność produktu, wypełnianie potrzeb konsumentów czy działania marketingowe. Warto podkreślić, że sam pomysł to tylko początek niezwykle skomplikowanej i krętej drogi. Obecnie funkcjonujące przedsiębiorstwa kosmetyczne dysponują ogromną bazą logistyczną. Innowacyjne laboratoria, drogi sprzęt produkcyjny i szczegółowe procedury działania to jedynie wierzchołek góry lodowej. Receptura kosmetyku musi być także zgodna z prawem. Chodzi m.in. o konieczność dostosowania składu preparatu do obwarowań, jakie zostały ujęte w rozporządzeniu dotyczącym list substancji niedozwolonych lub dozwolonych z ograniczeniami do stosowania w kosmetykach oraz znaków graficznych umieszczanych na opakowaniach kosmetyków. Produkt musi być bezpieczny do stosowania, w związku z czym pod rygorem poważnych konsekwencji prawnych nie może zawierać substancji promieniotwórczych, kancerogennych czy deregulujących pracę hormonów człowieka.

Przeczytaj też:  Vichy antyperspirant - kompleksowa ochrona przed potem

Zawiły proces opracowywania receptury

Producent suplementów i kosmetyków, który opracował już pewien konspekt produktu i przeanalizował całą sytuację pod kątem prawnym, musi się także liczyć z zapotrzebowaniem rynku. Może się bowiem okazać, że konkurencja jest na tyle duża, że sama idea nowego produktu nie wystarczy. W związku z tymi zależnościami producenci niezwykle chętnie analizują najnowsze doniesienia naukowe czy pojawiające się trendy na rynku. Zmieniająca się sytuacja technologiczna i naukowa pozwala na wypracowanie nowych pomysłów, które czerpią np. z najnowszych zdobyczy nauki. Jeśli wszystkie założenia zostaną spełnione to kolejnym krokiem etapu produkcji jest opracowanie receptury. Zespół ekspercki tworzy projekt receptury wstępnej, który obejmuje m.in. szczegółowy skład produktu, jego finalną konsystencję, kolor czy woń. Na tego typu działania mogą sobie pozwolić jedynie największe marki, które dysponują własnym zespołem badawczym. Mniejsze podmioty korzystają z gotowych receptur, które zakupują od innych, większych firm.

Analiza, badania i rozpropagowanie produktu na szeroką skalę

Ważnym etapem produkcji kosmetyków są badania laboratoryjne, które pozwalają na określenie bezpieczeństwa produktu. Preparat poddaje się profesjonalnej analizie, wystawiając produkt na oddziaływanie różnych czynników. Sprawdza się trwałość konserwantów i odporność produktu na działanie patogenów. Weryfikuje się również oddziaływanie poszczególnych składników preparatu na opakowanie produktu. W skrajnych przypadkach kosmetyk może zostać wykluczony produkcji ze względu na zachodzące reakcje chemiczne pomiędzy nim, a opakowaniem z tworzywa sztucznego. Jeśli produkt pozytywnie przejdzie weryfikację, po spełnieniu warunków prawnych i złożeniu odpowiedniej dokumentacji, może trafić do masowej produkcji. Równolegle odbywają się prace nad projektem opakowania i etykiety. To ważny etap ze względu na to, że konsumenci bardzo często kierują się pierwszym wrażeniem, jaki wywrze na nich wygląd opakowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *